Με την ευκαιρία της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων από τη χώρα μας, της εφαρμογής του προγράμματος τηςΟλυμπιακής Παιδείας και με την ύπαρξη στο σχολείο μας αντιπροσωπείας εκπαιδευτικών από ευρωπαϊκές χώρες, που συνεργαζόμασταν στα πλαίσια του προγράμματος Comenius, στο τέλος της σχολικής περιόδου 2002-2003, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση που περιελάμβανε αθλητικά, μουσικά και θεατρικά δρώμενα.

  Στην εκδήλωση έγινε μία προσπάθεια αναβίωσης των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων από τους μαθητές.


Η Λαμπαδηδρομία αποτελεί τον προπομπό της μεγάλης γιορτής των Ολυμπιακών Αγώνων, ενώ η ίδια η Ολυμπιακή φλόγα είναι το κατεξοχήν σύμβολο της Ολυμπιακής ιδέας, της ευγενούς άμιλλας και της ειρηνικής συνύπαρξης. Οι μαθητές έτρεξαν στον προαύλιο και κατάφυτο από ελιές (το δέντρο-σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων) χώρο του σχολείου με την ολυμπιακή δάδα αναμμένη, φέρνοντας στο νου τους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας, όπου η άσβεστη    φλόγα έκαιγε στο ιερό της Ολυμπίας. Έπειτα ακολούθησε η αναπαράσταση των αρχαίων αγωνισμάτων: του , της , της , του και του , η στέψη των Ολυμπιονικών και η απαγγελία του Ολυμπιακού Ύμνου.


Στη συνέχεια, οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης παρουσίασαν ένα πρόγραμμα ρυθμικής με στεφάνια και μπάλες, ενώ οι μαθήτριες της Στ΄ τάξης ένα χορευτικό πρόγραμμα.

Στη συνέχεια ακολούθησε το γαϊτανάκι: οι τάξεις από την Β΄μέχρι και τη Στ΄, συμβόλιζαν τους 5 κύκλους της Ολυμπιακής σημαίας και την ένωση όλων των ηπείρων: το μαύρο για την Αφρική, το μπλε για την Ευρώπη, το πράσινο για την Αυστραλία, το κόκκινο για την Αμερική και το κίτρινο για την Ασία. Οι μαθητές/τριες, με ομοιόμορφες ενδυμασίες χόρεψαν το γαϊτανάκι μεταφέροντας μηνύματα συμφιλίωσης, ειρήνης και αγάπης ανάμεσα στους λαούς.

Μετά το γαϊτανάκι ακολούθησαν μουσικά δρώμενα: τα παιδιά τραγούδησαν το συμβολικό τραγούδι «We are the World», συνοδευόμενα στο αρμόνιο από τη δασκάλα μουσικής, κι έπειτα το «Αν όλα τα παιδιά της γης», κατά τη διάρκεια του οποίου πήραν από το χέρι τους μεγάλους, γονείς και εκπαιδευτικούς, και σχημάτισαν ένα μεγάλο κύκλο. Την ίδια στιγμή δεκάδες πολύχρωμα μπαλόνια πετούσαν στον ουρανό, ξεκινώντας ένα ταξίδι προς τον ήλιο.

ΣΤΑΔΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ

Eίναι το παλαιότερο και σημαντικότερο αγώνισμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Ήταν δρόμος ταχύτητας και οι δρομείς έπρεπε να διανύσουν απόσταση 600 αρχαίων ποδών, δηλαδή περίπου 190 μέτρων. Στις 13 πρώτες ολυμπιάδες (776-728 π.Χ.) ο στάδιος δρόμος ήταν το μοναδικό αγώνισμα. Τελούνταν στο στάδιο της Ολυμπίας, και την αφετηρία αποτελούσαν επιμήκεις λίθινες πλάκες, οι βαλβίδες.

ΠΑΛΗ

Hταν το πιο παλιό και διαδεδομένο άθλημα σε όλο τον κόσμο, γιατί ήταν η πρώτη μορφή αγώνα χωρίς τη χρήση όπλων. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες υπήρχαν δύο είδη πάλης: η ορθή και η κάτω πάλη. Στην πρώτη οι αθλητές αγωνίζονταν όρθιοι και νικητής έβγαινε εκείνος που κατάφερνε να ρίξει κάτω τον αντίπαλό του τρεις φορές. Στην κάτω πάλη ο αγώνας συνεχιζόταν και στο έδαφος έως ότου να αναγκαστεί ο ένας αθλητής να παραδεχτεί την ήττα του. Αυτό το δήλωνε σηκώνοντας το ένα ή τα δύο δάχτυλα του ενός χεριού. Στην αρχαία πάλη δεν υπήρχαν κατηγορίες βάρους. Πριν τον αγώνα οι αθλητές άλειφαν με λάδι το σώμα τους και έβαζαν σκόνη για να αποφεύγουν τις λαβές των αντιπάλων τους. Οι παλαιστές έπρεπε να διαθέτουν κατάλληλη σωματική διάπλαση, δύναμη και αντοχή.

ΔΙΣΚΟΒΟΛΙΑ

Σύμφωνα με μαρτυρίες αρχαίων συγγραφέων, οι αρχαίοι Έλληνες εκτιμούσαν ιδιαίτερα τη δισκοβολία. Ο δίσκος αρχικά ήταν από πέτρα, όμως αργότερα καθιερώθηκε ο μεταλλικός. Το μέγεθος και το βάρος του δεν μας είναι ακόμα γνωστά, καθώς έχουν βρεθεί δίσκοι των οποίων οι διαστάσεις διαφέρουν. Η δισκοβολία αποτελούσε μέρος του πεντάθλου. Δεν γνωρίζουμε εάν οι δισκοβόλοι έριχναν το δίσκο με τον σύγχρονο τρόπο, πρέπει πάντως να εκτελούσαν ρυθμικές και φυσικές κινήσεις. Ο Αθηναίος γλύπτης Μύρων αποτύπωσε με ακρίβεια τη στιγμιαία κίνηση του δισκοβόλου στο περίφημο χάλκινο έργο του (Ε΄ αι. π.Χ.).

 

ΑΚΟΝΤΙΣΜΟΣ

Ο ακοντισμός ήταν αγώνισμα του πεντάθλου. Υπήρχαν δύο είδη ρίψης του ακοντίου. Στον εκηβόλο νικητής ήταν ο αθλητής που έριχνε το ακόντιο πιο μακριά και στο στοχαστικό οι αθλητές σημάδευαν σε ένα στόχο. Η τεχνική ρίψης στον εκηβόλο διέφερε από τη σημερινή στο εξής: στη χρήση της αγκύλης. Η αγκύλη ήταν μια θηλιά από δέρμα που δενόταν στο κέντρο βάρους του ακοντίου, μέσα στην οποία ο αθλητής περνούσε ένα ή δύο δάχτυλά του. Με τα υπόλοιπα κρατούσε το ακόντιο. Τη στιγμή που έριχνε το ακόντιο έσπρωχνε τη θηλιά προς τα μπροστά, δίνοντας περισσότερη δύναμη στη βολή. Η ρίψη στο στοχαστικό ακοντισμό γινόταν από ιππείς, οι οποίοι σημάδευαν σε μια ασπίδα.

ΑΛΜΑ

Tο άλμα ήταν μέρος του πεντάθλου και ήταν το μόνο αλτικό αγώνισμα στους αρχαίους Ολυμπιακούς αγώνες. Από τις παραστάσεις προκύπτει ότι το άλμα ήταν απλούν. Διεξάγονταν στο στάδιο της αρχαίας Ολυμπίας κι έχει πολλά κοινά με τη σημερινή μορφή του αγωνίσματος. Εντούτοις, στο αρχαίο άλμα οι αθλητές κρατούσαν στα χέρια τους δύο πέτρινα βάρη, τους αλτήρες, οι οποίοι τους βοηθούσαν κατά τη διάρκεια του άλματος και τους έδιναν μεγαλύτερη ώθηση. Αξίζει να αναφερθεί ότι το αγώνισμα συνοδευόταν πάντοτε με τη συνοδεία μουσικής με σκοπό να έχουν οι κινήσεις του άλτη αρμονία και ρυθμό.

 

ΛΑΜΠΑΔΗΔΡΟΜΙΑ

Η Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία είναι η μεταφορά της Ολυμπιακής φλόγας με δρομείς, από την Αρχαία Ολυμπία έως το στάδιο τέλεσης της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Οι Λαμπαδηδρομίες στην Αρχαία Ελλάδα ξεκίνησαν ως νυκτερινές θρησκευτικές τελετές, αλλά γρήγορα μετατράπηκαν σε ομαδικό αγώνισμα. Στους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες στο ιερό της Ολυμπίας έκαιγε άσβεστη φλόγα. Στην αρχαία Αθήνα η λαμπαδηδρομία αποτελούσε μέρος της γιορτής των Παναθηναίων, που γίνονταν προς τιμήν της θεάς Αθηνάς κάθε 4 χρόνια. Λαμπαδηδρόμοι ήταν 40 έφηβοι από τις 10 φυλές της Αθήνας και διένυαν μια απόσταση από το βωμό του Προμηθέα, έως το βωμό της Αθηνάς στην Ακρόπολη. Η λαμπαδηδρομία εξασφάλιζε τη γρήγορη μεταφορά της ιερής φλόγας, ώστε να διατηρήσει τη δύναμη και την αγνότητα της.

 

Βιβλιογραφία:

Ολυμπία: 2800 χρόνια αθλητικών αγώνων. Εκδόσεις Finatec A.E.

Πάνος Βαλαβάνης: Άθλα , αθλητές και έπαθλα. Εκδόσεις Ερευνητές.

Ολυμπιακοί Αγώνες: Αναφορές-προσεγγίσεις. ΥΠ.Ε.Π.Θ.

Ιστοσελίδα Athens 2004.gr

Υ.Γ. Η ολοκλήρωση της ιστοσελίδας πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια της υπεύθυνης της Ολυμπιακής Παιδείας, Κας Κυρατσού Εύης και της γυμνάστριας, υπεύθυνη της εκδήλωσης , Κας Κουσούτη Στέλας.

Mail Icon
Mail
Top Icon
Top